Fut? Kocog? Most kezdi vagy már profi? Ez az összefoglaló Önnek szól.

 

Tudta?
Járás közben a térdünkre a testsúlyunk háromszorosa nehezedik, ez a szám futás közben az ötszörösére nő. Gondoljunk bele, hogy egy 85 kg-os férfi térdére futás közben 235 kg nyomás nehezedik, amikor elrugaszkodás után leér az egyik lába a földre.

Nem meglepő, hogy a térd a legsérülékenyebb ízületünk, nemcsak a futók körében.

Vegyük szemügyre a 3 leggyakoribb futósérülést:

1. Futó-, vagy másnéven ugrótérd (patellofemoralis szindróma)

Amikor az emberek azt mondják, “futótérdük” van, az orvosilag a patellofemoralis fájdalomszindrómát jelent. A “patella” a térdkalácsot, “femur” a combcsontot jelenti, melyeket maga a térdízületi tok, ill. szalagok és inak kapcsolnak össze.

Amikor hajlítjuk, ill. nyújtjuk a térdízületet, anatómiailag a térdkalács a combcsont porcfelszínének egy kis barázdájában mozog fel, ill. lefelé.

 

A három leggyakoribb futósérülés

 

Futótérd esetében a fájdalom abból fakad, hogy a térdkalács futás közben erőteljesebben a combcsonthoz dörzsölődik. A fájdalom főként a térd elülső részén, a térdkalács környékén lévő lágy szövetekben vagy a térdkalács csúcsán jelentkezik.

A “futótérd” leggyakoribb okai a túlterhelés, ill. az, hogy a térdkalács rendellenesen helyezkedik el a combcsont porcfelszínének barázdájához viszonyítva. Leginkább a futásintenzitás növelésénél és/vagy a futótáv ugrásszerű növelésekor jelentkezhet a fájdalom. Általában elmondható, hogy a térdkalács nem bírja a terhelést és nem siklik megfelelően a combcsont ízfelszínének a barázdájában.

A növekedő terhelés következtében a négyfejű combizom (kvadricepsz) próbálja tehermentesíti a térdkalácsot, ezáltal ilyenkor fokozottabb sérülés veszélyének van kitéve.

Könnyebben húzódik, rándul meg és kényelmetlen, fájó érzés jelentkezik a térdkalács környékén a térdízület elülső részén. A fájdalom fokozódik lépcsőzésnél, kocogásnál, vagy lejtőn lefelé járásnál, szökdelésnél illetve hossza egy helyben ülésnél.

Mit lehet tenni?
Első körben átmenetileg fel kell függeszteni azokat a tevékenységeket, amelyeknél a fájdalom jelentkezik. Tünetileg a fizioterápiás kezelések segítenek abban, hogy a már kialakult gyulladás mérséklődjön, ezáltal a fájdalom elmúljon. Ezt a kezelést követően, vagy akár ezzel párhuzamosan speciális tornagyakorlatokkal erősíteni és nyújtani kell a négyfejű combizmot, hisz ez stabilizálja a térdkalácsot.

2. Patella íngyulladás

A térdkalácsot a sípcsonttal összekötő ín gyulladása esetében a fájdalom a térdkalács alsó részén jelentkezik. Hosszabb ideig tartó gyulladás esetén akár meg is jelenhet egy kisebb csontos kitüremkedés a sípcsont felső részén. A patella ín köti össze a térdkalácsot és a sípcsontot és biztosítja azok mozgását.

Ez az ínszalag túlterhelés esetén gyakran begyullad és fájdalmat okoz a térdkalácsban és/vagy a sípcsontban. Ez a fajta gyulladás gyakran jelentkezik terepfutóknál vagy azoknál, akik sokat futnak lejtőn lefelé.

Íngyulladás esetében a gyulladás megszűnéséig javaslom a futás átmeneti felfüggesztését, ill. a gyógyulást gyorsító fizioterápiás kezelést is.

3. Iliotibialis szalag szindróma (ITBS)

A három leggyakoribb futósérülésA futók körében ITBS-ként elterjedt nagyon gyakori panasz, amikor a fájdalom a térd külső oldalán jelentkezik. Az iliotibialis szalag egy rostos kötőszövet, ami a csípőnél kezdődik, végigfut a comb külső oldalán, összeköti a térddel és rátapad a sípcsontra. Ez a masszív kötőszövet minden egyes térdhajlításkor “átugrik” a combcsont és a sípcsont külső részén.

Ez egy futóperiódus alatt akár több ezerszer is előfordulhat, ami irritációt okozhat és gyulladás léphet fel. A fájdalom egy konkrét pontra koncentrálódik a térd külső részén, ezért a diagnózis hamar felállítható.

Itt a hatékony megoldást a megfelelő nyújtás jelenti mind a futás előtt és után, akár SMR henger használatával is.
Mi a hosszú távú megoldás?

Egy elkötelezett, szenvedélyes futónak nehéz azt mondani, hogy pihentesse a térdét, mégis azt szoktam javasolni, hogy átmenetileg változtatni kell az edzésprogramon. Csökkenteni kell a futótávot és az intenzitást mérsékelni szükséges, azért hogy a térdet és a környező régiókat minél kevesebb stressz érje.

Érdemes megvizsgálni, hogy a futó milyen cipőben és milyen talajon fut. Érdemes térdstabilizáló sport-gyógytornával megerősíteni a térdízületet tehermentesítő izmokat, ami ezáltal jobban fogja bírni majd a terhelést.

Mit tegyünk, amikor a fájdalom hirtelen futás közben jelentkezik?

RICE method

REST – a térdet azonnal tehermentesítsük

ICE – szükség esetén jegeljük maximum 20 percig alkalmanként, úgy hogy a hideg jégzselét törölközőbe beletekerjük és nem közvetlenül a bőrre helyezzük.

COMPRESSION – szükség esetén fáslizzuk be vagy használjunk a térdünknek megfelelő térdrögzítőt. A rögzítő kiválasztásánál hagyatkozzon szakemberre elkerülve a további sérülést.

ELEVATION – érdemes nagyobb gyulladás esetén a térdet felpolcolni. Ez akkor helyes, ha a lábunk magasabban van, mint a szívünk, szóval a fotelban való ülés és a puffra való láb felhelyezés szigorú értelemben nem számít “polcolásnak”.

Nem szteroid gyulladáscsökkentők:

Sokszor elkerülhetetlen a gyógyszeres fájdalom- és gyulladáscsökkentés, ilyenkor szájon át szedhető gyógyszereket javaslok.

Orvosi vizsgálat, mit vizsgál az orvos:

  • megvizsgálja a térdet körülvevő izomzat állapotát, rugalmasságát
  • kitapogatja a térdkalács állapotát, stabilitását és azt, hogy a lábszár mennyire stabilan kapcsolódik hozzá
  • megvizsgálja, hogy a térdkalács és a szalagok mennyire nyomásérzékenyek, fájdalmasak, hogy térd mozgatása közben a térdkalács nem helyezkedik-, ill. mozog-e rendellenesen
  • megvizsgálja, hogy a combizom mennyire feszes, nyomásérzékeny
  • szükség esetén a csípő és a boka stabilitása is vizsgálandó

A tünetegyüttes vizsgálatakor vannak esetek, amikor a térdkalács állapotáról röntgenfelvétel készítésére van szükség.

Összességében elmondható, hogy aki futóként a futást az élete részének tekinti és hosszú távon kívánja űzni, annak érdemes időszakonként speciális gyógytornát végezni és szakszerű segítséggel a terhelt inakat és izomzatot erősíteni, megfelelően nyújtani.

 

A három leggyakoribb futósérülés
Dr. Koroknai András
reumatológus főorvos (Budapest)
Neurológiai vizsgálatok alapdíjai
Első vizsgálat17.900,- Ft
Kontrollvizsgálat10.000,- Ft

   

KÉRJEN INGYENES VISSZAHÍVÁST MOST